tirsdag 22. mars 2011

Jeg var litt seigere i dag

Det var ikke like enkelt å stå opp i dag. Kroppen var tung og helt tom for energi. Legen har jo sakt at jeg kan merke elendigheten på dag 2 etter en for stor på kjennelse. Så det stemmer nok ganske så bra det etter hytteturen. Ellers så kan det være etterdønninger av handlerunden i går,ikke så lett å si egentlig.

Jeg har jo lært meg en del sparetiltak på energien, på slike dager,å det ene er at jeg kan ikke dusje hver gang jeg skal ut av huset. Så i dag ble den droppet når formen var så skral. Jeg skulle på strikkekafe,å hadde bestemt meg for å kjøre en omvei med bussen,for å kunne bytte buss å hoppe av rett utenfor museet.Isteden for å ta en kort busstur,å gå den siste biten (10min gange)
Heldigvis fikk jeg tilbud om bilskyss når jeg satt og ventet på bussen. Det sparte meg for mye i dag. Tusen takk Anne Mette:-)
Det andre sparetiltaket mitt er at jeg ALLTID sitter med ryggen imot alle de andre. Det er en uting å sitte andre veien for det er så bortkastet å følge med på hva de jeg ikke kjenner gjør eller ser ut. Før jeg ble syk så måtte jeg alltid sette meg slik at jeg hadde oversikt over hele lokalet jeg var i.

På butikker så kikker jeg mest ned,for å få minst mulig inntrykk. Å hjemme blir tv`n slått av så fort jeg merker at ingen ser på den. Radio hører jeg aldri på hjemme,jeg må ha det så stilt som mulig.

Telefonensamtaler gjør meg fort sliten,så jeg foretrekker å kommunisere via sms eller mail på dårlige dager.
Jeg skumleser bare avisen,jeg greier ikke å lese et helt stykke. Akkurat nå står det mye om de glemte barna (barnevernsbarn) å det er et tema jeg virkelig brenner for,men jeg greier ikke å lese mer enn en side. Jeg har ikke konsentrasjon til å lese alt. Så her blir avisene tatt vare på til gode dager.

Folk skulle bare vist hvor mye jeg har,å må leggeom hverdagen min med denne diagnosen. Jeg kan virke pigg og rask for venner og kjente,men man blir en god skuespiller til slutt,samt at man senker kravene sine,å dermed greier å gløde mer på de dagene man føler seg ok.

Jeg holder jo meg hjemme på de verste dagene,å på bobb bobb dagene så greier jeg å holde maska en time eller to om det er nødvendig,å på gode dager er jeg ei skravlebøtte uten like;-)

2 kommentarer:

  1. Det er så flott at du er så ærlig i denne bloggen. Ja,folk skulle bare visst...... jeg kunne ikke sagt det bedre sjøl. Jeg har ingen barn boende hjemme lenger, og kan sette andre "sparetiltak" på energien enn du. Men hvis ungene hadde vært mindre vet jeg ikke hvordan det skulle gått. ( fikk 4 barn på 14mnd. 3+1). Sist helg gifta en av trillingene seg, og etter ei uke fikk jeg en "smell". Lykke til i den daglige kampen videre

    SvarSlett
  2. Ærligheten din gir forståelse og kunnskap til oss på utsiden, det er kjempebra! Fortsett ditt gode arbeid :)

    SvarSlett